Afficher ce site en français | View this website in English

Algemene Info

Wat is het adres van Vorst Nationaal?
Victor Rousseaulaan 208, 1190 Vorst (GPS-coördinaten 50.81019, 4.32529).

Wat is het verschil tussen Vorst Box, Vorst Club en Vorst Nationaal?
Vorst Nationaal heeft een capaciteit van 8.000 personen. Bij sommige evenementen wordt de zaal verkleind tot een Vorst Club, voor een nog intiemere sfeer. Dan is er plaats voor ongeveer 3.800 – 4.500 toeschouwers. Dezelfde zaal dus, maar in een andere opstelling. De Vorst Box is de kleinste en meest intieme setting, bedoeld voor kleine concerten. Hou er rekening mee dat bij deze opstelling zitplaatsen niet gegarandeerd kunnen worden aangezien het vaak gaat over ongenummerde plaatsen op het middenplein.

Wanneer openen jullie de deuren voor een evenement?
Doorgaans openen we de deuren ongeveer anderhalf uur voor aanvang van het evenement. Zo heb je alle tijd om rustig nog wat te drinken en om alvast je plaats te zoeken. Wil je vroeger komen, dan kan dat natuurlijk ook: op het voorplein aan de toegangshal staan altijd kraampjes met eten en drank, waar je alvast de sfeer kan opsnuiven. Ons voorplein aan de toegangshal is vrij toegankelijk. Kamperen is er niet toegelaten.

Moet een minderjarige begeleid worden?
Minderjarigen mogen zonder de begeleiding van een volwassene de zaal betreden. Er is zelfs een K+R zone voorzien om de jongeren veilig af te zetten. Wel is het zo dat Vorst Nationaal in geen enkel geval verantwoordelijk gesteld kan worden voor deze minderjarigen.

Mogen kinderen gratis binnen?
Neen, iedere persoon heeft een ticket nodig om binnen te geraken. Afhankelijk van het concert of de aard van de show zijn er soms speciale prijzen voor kinderen, neem dus altijd even contact op met Tele Ticket Service.

Ik ben iets kwijtgeraakt tijdens het evenement. Bij wie kan ik terecht om dat te melden?
Bij elk evenement is een mobiele eenheid van de politiezone Brussel-Zuid aanwezig. Bij hen kan je meteen terecht om melding te maken van verloren voorwerpen. Merk je pas achteraf dat je iets kwijt bent, dan kan je altijd even navragen via info@vorstnationaal.be.

Kan ik een studentenjob doen in Vorst Nationaal?
Niet tijdens het zomerfestivalseizoen, want dan worden er weinig evenementen georganiseerd. Tijdens de rest van het jaar zijn we wel altijd op zoek naar stewards en hostesses. Mail je motivatie naar info@vorstnationaal.be. Kom je in aanmerking, dan nodigen we je zo snel mogelijk uit voor een kennismaking.

Ben je lid van een vzw, dan kan je ook met je vereniging komen tappen op concerten om wat centjes bij te verdienen. Om te weten hoe dit verloopt en of je in aanmerking komt stuur je best een mail naar sebbe.raemdonck@sportpaleisgroup.be.

Tickets & reserveringen

Hoe kan ik tickets kopen?
De ticketverkoop van al onze evenementen verloopt via Tele Ticket Service www.teleticketservice.com, 070 345 345 (max. 0,30 euro/min.), vanuit Nederland: 0900 45 000 45 (0,45 euro/min.). Rolstoelgebruikers kunnen hun plaatsen reserveren op het nummer 03/400.00.34 (vanuit Nederland +32.3.400.00.34).

Is een evenement niet uitverkocht, dan kan je ook voor aanvang een ticket kopen in Vorst Nationaal. Links van de hoodingang is er een loket waar je tickets kan kopen. Dit loket opent ongeveer 1,5 uur voor het begin van het evenement. Koop geen tickets op straat of alternatieve websites (viagogo, ticketswap). Je zal te veel betalen en de kans is groot dat de tickets vervalst zijn en dat je de toegang wordt geweigerd.

Ik ben andersvalide, hoe kan ik tickets kopen?
Als andersvalide moet je contact opnemen met Tele Ticket Service op het nummer 03/400.00.34 (vanuit Nederland +32.3.400.00.34) en melden dat je een plaats wil reserveren in de zone voor mensen met een beperkte mobiliteit. Deze tickets kan je niet online kopen. Indien het ongenummerde plaatsen zijn, is online bestellen geen probleem.

Zijn er beperkingen op het aantal tickets per aankoop?
In de meeste gevallen is er een limiet van 10 plaatsen. Dit kan variëren van evenement tot evenement. Voor een groter aantal tickets, neem je best contact op met Tele Ticket Service op het nummer 070 345 345 (max. 0,30 euro/min.).

Wanneer ontvang ik mijn tickets?
Zodra de plaatsen zijn geboekt, ontvang je via e-mail of gewone post een reserveringsbevestiging en een betaaluitnodiging (tenzij je koos voor betaling met bancontact, creditcard of i-Deal, in dat geval word je onmiddellijk doorverwezen naar de betaalsite ogone). Je reservering is pas definitief na betaling. De tickets worden na de betaling per post of per mail doorgestuurd. Opgelet: bij sommige evenementen is er een uitgestelde ticketverzending en worden de tickets pas een viertal weken voor het evenement bezorgd.

Ik heb mijn ticket niet ontvangen, ze zijn verloren of gestolen
Heb je jouw tickets 1 week voor het evenement nog altijd niet ontvangen, neem dan rechtstreeks contact op met Tele Ticket Service 070 345 345 (max. 0,30 euro/min.).

Tickets die met de post verzonden werden kunnen bij verlies of diefstal vervangen worden. Dit gebeurt aan de kassa op de dag zelf van het evenement. De tickets kunnen alleen overhandigd worden aan de originele besteller op vertoon van zijn of haar identiteitskaart.

Laat je verloren of gestolen tickets ongeldig maken door contact op te nemen met het Tele Ticket Service een week voor het evenement. Zo kunnen derden je tickets niet gebruiken.

Wat is het verschil tussen ongenummerde (General Admission) en genummerde plaatsen?
Afhankelijk van het evenement zijn er verschillende tickets beschikbaar. Bij sommige evenementen zijn er alleen ongenummerde plaatsen. Dat betekent dat er geen vaste plaats voor je gereserveerd wordt, je kan dus kiezen tussen het middenplein of de zitplaatsen in de tribune of het balkon. Het principe ‘first come, first served’ geldt hier. Snel wezen is dus de boodschap. Bij andere evenementen zijn er dan weer verschillende categorieën. In dat geval is je plaats wel gereserveerd.

Waar zijn mijn plaatsen in de zaal?
Om te weten welke plaats je kan reserveren of waar je precies zit, kan je het zaalplan raadplegen. Klik hier voor het zaalplan van Vorst Nationaal. Opgelet: het zaalplan geeft enkel en alleen de kleurzones weer waarin de plaatsen gesitueerd zijn. Dit plan heeft niets te maken met de verschillende prijscategorieën die bij een evenement van toepassing zijn. In Vorst Nationaal zijn verschillende zaalopstellingen mogelijk. Elke organisator beslist zelf aan welke plaatsen hij welke prijs toekent.

Wat doe ik met mijn ticket als het evenement wordt uitgesteld of geannuleerd?
Wordt het evenement uitgesteld, dan blijven je tickets gewoon geldig voor de latere datum. We houden je via onze site en via mail op de hoogte van de nieuwe datum waarop we jou dan verwachten met je ‘oude’ ticket. Kun je die dag niet komen, dan mag je een terugbetaling vragen. Daarvoor kan je terecht bij de verkoper van je ticket. Is het evenement afgelast en komt er dus geen nieuwe datum, dan krijg je sowieso je geld terug. Ook daarvoor kan je terecht bij de verkoper van je ticket.

Kan ik mijn ticket inwisselen bij wijzigingen in het voorprogramma van een concert?
Afgelastingen en/of wijzigingen in het voorprogramma (support acts) van een concert geven geenszins aanleiding tot terugbetaling of omwisseling van de tickets.

Wordt mijn ticket terugbetaald als ik het niet gebruik?
Ongebruikte tickets worden niet terugbetaald.

Wanneer is een ticket ongeldig?
Je toegangskaart is uitsluitend geldig op de dag en het uur en voor de vertoning die op de voorzijde van het ticket vermeld staan. Het ticket is niet geldig zonder de genummerde strook en/of als het onleesbaar is.

Koop geen tickets op straat of op veilingsites of tweedehandsticketsites, want er is een grote kans dat deze vervalst zijn.

Mag ik mijn ticket doorverkopen?
Het is verboden de tickets door te verkopen of deze om commerciële redenen op eender welke wijze aan derden te verstrekken.

MEER TICKETING FAQ
Voor andere veel voorkomende vragen betreffende de tickets: klik hier.

EHBO

Is er een medische dienst in Vorst Nationaal?
Jazeker! Bij elk evenement is er een medische ploeg aanwezig in het gebouw. Aarzel zeker niet om hulp te vragen indien nodig. De vrijwilligers van vzw Humanity Help Team staan altijd paraat om de bezoeker zo goed mogelijk bij te staan. De vzw wil zijn team van vrijwilligers graag uitbreiden. Wil je hierover meer informatie, vooral als je in het bezit bent van een EHBO-diploma of een (para)medisch diploma, bezoek dan gerust deze webpagina www.humanityhelpteam.be of stuur een e-mail naar humanityhelpteam@gmail.com.

Andersvaliden

Is de zaal toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit?
Natuurlijk! Een speciale ingang is voorzien voor mensen met een handicap. Deze ingang bevindt zich links van de hoofdingang. De vrijwilligers van vzw Humanity Help Team zullen de persoon met beperkte mobiliteit begeleiden naar de zaal, waar de bezoeker in alle rust plaats kan nemen met zijn/haar begeleider. Op de openbare weg vlak naast de zaal zijn er parkeerplaatsen voor gehandicapten voorzien ter hoogte van de Victor Rousseaulaan (links van het gebouw).

Faciliteiten

Is er een bankautomaat in Vorst Nationaal?
Er is een bankautomaat aanwezig in de voorgevel van Vorst Nationaal, links van de hoofdingang.

Zijn er lockers?
Ja, je kunt er met een gerust hart je jas, helm of andere voorwerpen achterlaten en na het evenement weer ophalen. Voor een locker betaal je 10 euro, nl. 5 euro voor de huur en 5 euro voor de waarborg (die je terugkrijgt nadat je de sleutel terug hebt ingeleverd).

Kan ik iets eten en drinken in Vorst Nationaal?
Jazeker. Er zijn verschillende mogelijkheden om iets te eten, zowel binnen als buiten de zaal. Van frietjes en hamburgers tot pasta en wafels. De bars beschikken over een assortiment frisdrank, bier, wijn en cava. Hou er rekening mee dat je enkel met cash kan betalen. Eigen drank en eten worden niet toegelaten.

Is er een oppasdienst voor kinderen aanwezig?
Nee, die is er niet. Toch maar even een babysit vragen dan?

Zijn er overnachtingsmogelijkheden?
Er zijn geen overnachtingsmogelijkheden in Vorst Nationaal zelf. Met het openbaar vervoer of taxi raak je makkelijk tot aan één van de vele hotels in Brussel, ideaal om je bezoek te combineren met een uitje naar de hoofdstad!

VIP

Hoe kan ik een VIP Experience reserveren?
Ga op de website via de kalender naar het evenement van je keuze. Nadat je dit evenement hebt aangeklikt, zie je aan de rechterkant van de webpagina de mogelijkheid om een VIP Experience te kopen.

Als ik een VIP Experience boek, kan ik dan ook de artiest ontmoeten?
Jammer genoeg niet. We verhuren onze zaal en alles wat daarbij hoort aan een organisator, en hij is degene die in contact staat met de artiest. Zelf kunnen we er alleen maar voor zorgen dat je op de meeste exclusieve manier van het evenement kunt genieten, inclusief diverse VIP-voordelen.

Waar bevinden zich de VIP-parking en de VIP-ingang?
Als je VIP-tickets besteld hebt, dan heb je ook recht op een parkeerplaats. De VIP-parking bevindt zich achter het gebouw, Globelaan 36 in Vorst. Als je naar ons gebouw kijkt, bevindt de VIP-ingang zich rechts (via de bovengrondse Colruyt-parking) naast de hoofdingang van Vorst Nationaal. In uitzonderlijke gevallen kan een bijkomende parking voorzien worden. Je vindt altijd de juiste parking vermeld op je ticket.

Mobiliteit

Kan ik naar Vorst Nationaal met het openbaar vervoer?
Vorst Nationaal is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Je kan met de trein naar Brussel-Zuid. Vandaaruit kan je gebruikmaken van de Event Pass code op je ticket om de bus of tram te nemen tot aan Vorst Nationaal. De treinverbinding Antwerpen Centraal-Nijvel stopt eveneens aan Vorst-Oost. Daarna is het nog maar een kleine 4 minuten stappen tot aan Vorst Nationaal. Aan de ingang van Vorst Nationaal stoppen verschillende bussen (54). Ook de tramhalte (82) is vlakbij. De trams brengen je na afloop naar het treinstation of meteen naar je bestemming. Bus- en tramlijnen worden versterkt voor én na het concert. Ga voor meer info naar de rubriek Mobiliteit.

Wat is een Event Pass?
Een Event Pass Code kan je inwisselen voor een heen- en terugrit op het net van de MIVB. Deze code van negen cijfers staat vermeld op je ticket en kan maximaal 72 uur op voorhand worden ingewisseld aan een GO-machine, voorzien in de meeste grote MIVB-stations. Opgelet: je toegangsticket voor het concert is geen geldig vervoerbewijs. Voor meer info over de Event Pass kan je hier terecht..

Kan ik makkelijk parkeren in de buurt van Vorst Nationaal?
Maak gebruik van Park+Ride en je Event Pass! Kom je met de auto, parkeer dan op de Stalle Parking aan afrit 18 Drogenbos van de Brusselse Ring en neem daar het openbaar vervoer bij de halte Keyenbempt (GO-verkoopautomaat aanwezig) en neem de tram 82 (richting Berchem Station) of de tram 32 (richting Noord Station) tot aan de halte Zaman – Vorst Nationaal. Vorst Nationaal laat extra trams inzetten afhankelijk van het verwachte bezoekersaantal.

We raden je aan om te parkeren op de Parking Audi en te voet naar de zaal te komen. De Audi-parkeertoren bevindt zich op de hoek van de Brits Tweedelegerlaan en de Abdisssenstraat in Vorst. Vanhieruit is het slechts een 8-tal minuten wandelen tot aan de zaal.

Bij concerten die een jonger publiek aantrekken voorziet Vorst Nationaal een K+R-zone waar jongeren veilig en efficiënt gedropt kunnen worden en na het concert weer opgehaald. De drop off-zone bevindt zich in de Globelaan ter hoogte van de huisnummers 72-76 in 1190 Vorst, de pick up-zone ligt daar vlakbij op de parking van Carrefour in de Gatti de Gamondstraat 60 in 1180 Ukkel en is een halfuur voor het einde van het concert beschikbaar. Bezoekers stappen op 5 minuten langs de door de politie bewaakte Globelaan naar de zaal en op 6 minuten terug naar de parking van Carrefour.

Heb je een VIP Experience-arrangement gekocht, dan wordt een parkingplaats voor je gereserveerd.

Voor andersvaliden zijn er 8 parkeerplaatsen juist naast de zaal, op de Victor Rousseaulaan.

Ga voor meer info naar de rubriek Mobiliteit.

Kan ik na het evenement een taxi bellen?
Natuurlijk kan dat, al zal het meestal niet nodig zijn. Er is een halte van Collecto-taxidienst vlak voor de zaal. Na elk evenement staan er een aantal taxi’s klaar aan de uitgang van de zaal. Wil je er toch zelf één bellen, breng dan wel je gsm mee, want er is geen telefoon in onze zaal. Je kan altijd zelf je taxi bestellen bij Taxi Verts op het nummer 02/349 49 49.

Wat mag wel/Wat mag niet?

Mag ik zelf drank en eten meenemen naar de zaal?
Je mag zelf geen eten en dranken meenemen naar de zaal. Dit hoort echter geen probleem te zijn, want zowel in de zaal als juist voor de zaal staan verschillende standjes waar je allerlei eten en drank kan kopen. Gelieve respect te tonen voor de buurt en geen zwerfvuil in en rond Vorst Nationaal achter te laten.

Welke voorwerpen mogen niet mee naar binnen?
Het is verboden om Vorst Nationaal te betreden met eten, drank, geluidsopnametoestellen, film- en fotocamera’s, vuurwerk, drones, wapens van alle aard en andere voorwerpen die een gevaar voor de veiligheid kunnen opleveren. Misbruik wordt strafrechtelijk vervolgd. Bij het betreden van de zaal stem je toe met eventuele aftasting.

Laat je rugzak en grote tassen thuis, dit is niet handig voor jou en het vertraagt het werk van de security waardoor er files ontstaan aan de ingang van de zaal. Denk dus aan je eigen gemak en dat van andere bezoekers!

Mag ik tijdens het evenement de zaal verlaten?
Je mag op alle momenten de zaal verlaten om iets te gaan halen om te eten of te drinken. Met je ticket kan je naar buiten gaan om te roken. Het is wel zeer belangrijk je ticket goed bij te houden, want anders mag je niet meer terug naar binnen.

Mag ik roken tijdens het evenement?
Er is een strikt rookverbod in de zaal, maar je kan met je ticket wel buitengaan om te roken. Het is wel zeer belangrijk dat je je ticket goed bijhoudt, want anders mag je niet meer terug naar binnen. Gelieve de omgeving te respecteren en geen sigarettenpeuken op de grond achter te laten. Wie toch rookt in de zaal kan een boete krijgen tot 300 euro.

Mag ik tijdens het evenement filmen of foto’s nemen?
Er mag tijdens evenementen niet worden gefotografeerd of gefilmd noch mogen geluidsopnames worden gemaakt, tenzij anders bepaald door de organisator. Of tenzij je natuurlijk van de pers bent en in het bezit bent van een geldige persaccreditatie. In sommige gevallen mag er zelfs met de smartphone geen beeld of audiomateriaal worden opgenomen.

Kan ik gefilmd worden tijdens een evenement?
Soms wordt een evenement gefilmd. Als toeschouwer moet je er dus rekening mee houden dat de kans bestaat dat je in beeld wordt gebracht. Ben je daar absoluut tegen, dan kan je dit altijd voor het begin van het evenement komen melden aan het infopunt in de foyer.

Mag ik het logo of de naam van het evenement gebruiken?
Behoudens schriftelijke toestemming van de organisator is elk commercieel gebruik van de naam of het logo van het evenement of de artiest strikt verboden.

Veiligheid

Welke maatregelen worden er getroffen om de veiligheid te garanderen?
Veiligheidsagenten zorgen voor het fouilleren aan de ingang, patrouilleren in de zaal en grijpen in tijdens incidenten. Ook politie en legerdienst zijn aanwezig tijdens elk evenement om de veiligheid van de bezoekers te garanderen.

Meer FAQ

Waar kan ik terecht met verdere vragen?
Voor vragen betreffende de tickets, kan je contact opnemen met Tele Ticket Service

Voor alle andere vragen betreffende je bezoek kan je mailen naar info@vorstnationaal.be. De administratieve dienst van Vorst Nationaal kan je elke werkdag bereiken van 09.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur op het nummer +32 3 400 69 70. Op dit nummer kan je GEEN tickets bestellen!